Welk cijfer krijgt uw organisatie bij sollicitanten of potentiële medewerkers?

Welk beeld hebben sollicitanten of mensen die uw bedrijf nog niet kennen (maar wel bij de doelgroep horen) van uw organisatie? Hoe kijken ze tegen de  website, de vacaturetekst(en), de procedure, etc. aan. Hoe boeiend bent u voor potentiele medewerkers? Weet u het? Natuurlijk kunt u deze vraag stellen tijdens een sollicitatiegesprek, maar op dat soort momenten is het vaak een vrij sociaal wenselijk antwoord wat hier op volgt. Beter is het om deze informatie vooraf en anoniem op te vragen.

Terwijl de bereidwilligheid van deelname aan vragen bij deze groep vaak vrij groot is, maken nog maar weinig organisaties gebruik van deze waardevolle en laagdrempelige data. Het kan een bepalend inzicht zijn voor de werving van meer of betere kandidaten. Doormiddel van verschillende onderzoeksmomenten en -methoden (allemaal digitaal) zorg je als organisatie voor een continu inzicht in de ervaring van de ‘buitenwereld’. Daarnaast wordt het een vast agendapunt op de HR en organisatie agenda, doordat er doormiddel van trendlijnen bekeken kan worden of de organisatie nog competitief is op de arbeidsmarkt.

Werkenbij site & Social Media

Heeft u al eens gemeten wat mensen van uw werkenbij site vinden? Was alles makkelijk te vinden, gaf de video een goed beeld van de organisatie en is de afdeling recruitment/HR goed bereikbaar voor aanvullende vragen?

Welk beeld krijgen potentiële kandidaten van uw organisatie via social media? Misschien bent u er niet (erg) actief, vaak krijgen potentiële kandidaten vaak al wel een indruk van de organisatie. Wanneer dit negatief is, is het eigenlijk vaak nog een uitzondering dat een kandidaat alsnog solliciteert. Dit kan dan ook betekenen dat wellicht een grote groep al afhaakt op basis van het beeld dat opgedaan kan worden. Aan de andere kant kan een goede social media strategie (soms zelfs specifiek voor werken bij) extra aantrekkingskracht genereren.

Werving & Selectie – touchpoints

Branding

Welk beeld heeft een potentiële medewerker bij het merk en het 'werken bij' merk? Is de organisatie met name bekend in de regio of ook landelijk. Wat voor beeld heeft een potentiële kandidaat bij de salarissen, de arbeidsomstandigheden, etc.

Social media

Is de organisatie wel of niet zichtbaar op social media of op één van de opkomende review sites? Wat vinden klanten en medewerkers van de organisatie en hoe komt dit over op een potentiële medewerker?

Werken bij

Is alle informatie actueel, spreekt de schrijfstijl de potentiele medewerker aan of is degene op zoek naar andere informatie? Zoveel cruciale inzichten zijn te verzamelen voor het verbeteren en optimaliseren van de werkenbij site.

Sollicitatieproces

Ontvangen sollicitanten tijdig (en een inhoudelijk goede) reactie na het toesturen van een sollicitatie? Hoe tevreden zijn ze over de afwikkeling, ook bij een afwijzing? Iedere sollicitant kan ook een toekomstige klant of 'fan' worden van uw organisatie (of juist niet).

Sollicitatie gesprekken

De laatste stap voor aanname (of definitieve afwijzing) zijn de sollicitatiegesprekken en veelal bepalend voor u als werkgever om iemand wel of niet aan te nemen. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de kandidaat.

Start vandaag met het in kaart brengen van de Employee Journey en vraag een gratis demo aan.